måndag 12 oktober 2009

Who's your daddy?

Där jag har vuxit upp (västerbottens kustland) brukar en del av mina kompisars föräldrar referera till varandra som "Mamma och pappa". Detta så även i dags dato när "bäbis" blivit +-27 år. Detta ger självklart för mig oerhört blandade känslor i form av förvirring (menar hon sin pappa eller sin man?), äckel (varför kallar hon sin man för pappa?) eller mer allmän feministisk genusfrustration. Jag är även märkt att några av mina vänner som fått barn skriver i sina bloggar om sig själva som mamma och pappa och att "Nu ska vi åka och hälsa på mormor och morfar", och menar då sina föräldrar. But why? Jag antar att jag skulle kunna dra igång med någon kvasianalys om föräldraskap, genus och identitetsskapande men det ska jag bespara dig. Jag nöjer mig med att bara snacka lite skit om dem.

Inga kommentarer: